19 Desember 2017

Kapal Tempur Pesisir TLDM Sedia Diuji

19 Desember 2017


KD Maharaja Lela 2501 (photo : Malaysian Defence)

LUMUT  – Kapal tempur pesisir (LCS) pertama milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), LCS 1 Maharaja Lela dijangka mula melalui sesi percubaan di laut dan pelabuhan pada hujung tahun 2018.

Pengarah Urusan Boustead Heavy Industries Corporation Bhd. (BHIC), Tan Sri Ahmad Ramli Mohd. Nor berkata, sehingga kini kapal tempur tersebut telah 75 peratus siap dan sedang dalam fasa akhir pembinaan sebelum diserahkan kepada TLDM pada April 2019.

Menurutnya, setakat ini LCS 1 Maharaja Lela dalam proses pemasangan sistem tempur yang agak rumit yang dilakukan di Cyberjaya, Selangor.

“Kita akan mencuba setiap sistem bagi memastikan tiada masalah dan kita mahu kapal tersebut dapat digunakan pada Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2019 nanti,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Peletakan Lunas Kapal Kombat Litoral 3 di Boustead Naval Shipyard, Pangkalan TLDM di sini hari ini.

Majlis perasmian disempurnakan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Abdul Rahim Moha­mad Radzi.


Pelat baja untuk LCS ke-4 (photo : Malaysian Defence)

Yang turut hadir, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor dan Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin.

Ahmad Ramli berkata, LCS ke­dua dijangka melalui sesi percubaan di laut pada Oktober 2018 manakala LCS ketiga pada Jun 2019.

“Kerja-kerja pembinaan LCS keempat kini juga sudah dimulakan menerusi pembikinan dan pemasangan panel,” katanya.

Sementara itu, Abdul Rahim dalam ucapannya berkata, pelaksanaan program LCS telah berjaya membuka peluang pengli­batan 20 vendor tempatan untuk turut be­kerjasama dalam pembinaannya.

“Ini mampu melahirkan tenaga kerja mahir dan separa mahir yang kompeten, berkualiti dan memiliki tahap pasaran yang tinggi pada masa akan datang,” ujarnya.

Katanya, kesemua kapal LCS yang dibina dengan kos bernilai RM9 bilion akan diserahkan kepada TLDM secara berperingkat sehingga kapal terakhir diserahkan pada tahun 2023.

(Utusan)

92 komentar:

  1. LCS 1 sesi percubaan 2018 dan terima serah kepada TLDM 2019...

    BalasHapus
    Balasan
    1. ane kira2 bisa diterima akhir 2017..then 2018..finally 2019..lambet banget..

      Hapus
    2. tak secepat itu pasal pemasangan sistem didalam kapal, sea trail memang memakan masa...

      Hapus
  2. Alhamdullilah.. semoga projek ini berjaya dilaksanakan mengikut jadual...

    BalasHapus
  3. saya pun tak jangka projek ni selancar ini dah masuk pelancaran keel laying LCS yang ke-3 manakala keempat pun dah mula... kira program yang lancar...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Diberita sumber lain mengatakan projek LCS boleh disiapkan sedikit awal drpd jadual.Baca di fb page kementerian pertahanan

      Hapus
    2. Yup..agak terkejut juga yg LCS keempat pun sudah dimulakan pembinaan..

      Hapus
    3. ya saya pun ada terbaca yang mereka nak siapkan awal dari jadual... kira bagusla... momentom pembinaan semakin lancar mungkin ditambah dengan para pekerja yang membina kapal semakin mahir/berpengalaman apa yang mereka buat..

      Hapus
    4. Kali nie jaga betul2 Progress. Sbb dh ade 3 Project mcm nie Gagal bgi on Time and ade issue. Klu slalu mcm nie nie petanda bgus

      Hapus
    5. Then baca lagi skali tekejut gak. Bahagian2 utk lcs ke 4 pun dh ade siap sket. Gile cepat. Yg destini ship apmm kapal no 4 pun dh Start buat

      Hapus
    6. ini la hasilnya kalau dah biasa buat kapal.. mereka dah tahu apa kekuatan dan kelemahan semasa membina... jadi ditambahbaik dari semasa ke semasa...

      Hapus
    7. Harta aku dan Dein.... Ya betul

      Hapus
  4. Baru tau LCS yg keempat pun sudah dimulakan pembinaannya..alhamdulillah

    Melalui program 15 to 5 kapal yg diinginkan seperti berikut

    LCS Maharajalela class: 12 dirancang tp baru 6 diorder/dibina

    Kedah class: 18 dirancang tp baru 6 operasional

    LMS class: 18 dirancang tp baru 4 diorder/dibina

    MRSS/LPD: 4 dirancang tp baru 2 dibiayai.

    BalasHapus
    Balasan
    1. MRSS... next year punye DSA or Lima sure bnyk offer nie

      Hapus
    2. Damen Unveils its new MRSS Design Proposal for Royal Malaysian Navy

      http://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2017/lima-2017-show-daily-news/5010-lima-2017-damen-unveils-its-new-mrss-design-proposal-for-royal-malaysian-navy.html

      Hapus
  5. banyak kawasan nak di pantau terutama kawasan Sabah Timur yang bersempadan dengan Filipina tu belum cerita lagi di laut china selatan dikawasan kepulauan spratly...

    BalasHapus
  6. Nkri gag butuh kapal sperti itu.. Hanya btuh 3 destroyer dari denmark buat armada barat tengah timur dan d kawal dngn projek baru kpal perang kecil rusia yg berisi rudal kalibr...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Depend Doktrin sebuah negara. If nkri sesuai destroyer Denmark itu tin al punye Doktrin. Buat masa nie malaysia lebih tertumpu pada light frigate

      Hapus
    2. Itu kapal sebanding dg PKR10514 yg dibanga-bangain netters dn formiller NKRI..

      Terus skrg bilang mau Destro dari Denmark (yg ngk ada tuh..Iver itu Frigate) ? Seperti ngerendahin Gowind negeri Jiran..Lah ngejalanin proyek yg sebanding aja (PKR 10514) masih MANDEK..

      Sudahlah akui saja proyek mereka jalan lebih lancar dari proyek negeri ini..terlepas dari budget militer yg lebih kecil dari negeri ini..

      Kenyataan di negeri ini skrg untuk pembangunan militer madih banyak pencitraan..krn semua yg jalan adalah proyek dari pemerintahan sebelumnya..

      Apa yg dicapai negeri jiran itu..harus diakui lah..

      Hapus
    3. Bergantung kpd kesungguhan sesebuah negara utk fokus membangunkan angkatan apa mengikut kebutuhan dan kesesuaian dana..jika dilihat,malaysia skrg fokus membangunkan angkatan laut melalui program 15 to 5..jd bnyk kapal perang baru yg dibeli..tp malaysia agak kurang fokus dlm membangunkan angkatan udaranya jd bnyk program tergendala seperti MRCA dll..manakala indonesia fokus dlm pembangunan angkatan udaranya melalui penambahan 24 f16 blck52 id dan akan dtg menambahkan 3 skuadron tempur melalui perancangan 'no area left with no air cover'..jd bnyk penambahan pespur baru dlm tni-au akan terjadi..tp di angkatan laut indonesia mngkin agak kurang fokus dlm pembangunanya ketimbang dgn pembangunan tni-au..hanya pendapat gue

      Hapus
    4. Infonesia masih bangun/bina infrastrukturnya bro... Pangkalan Induk di 3 pulau dalam proses pembabgunan.
      Setelah infrastruktur terbina baru alutsistanya diadakan. Ini perencanaan yang sudah dirancang sehingga penyebaran kekuatan laut Indonesia bisa mereta dengan lausnya wilayah laut NKRI.
      Jadi sabar ajah yaa... Sekarang PAL lagi membina LPD pesanan TNI AL yg jelas sebagai sarana angkut untuk penyebaran kekuatan keseluruh wilayah NKRI. Sabar aja dech bro.

      Hapus
    5. Betul tu. Malaysia pengkalan laut bnyk dh Upgrade n dh buat baru. Skrng mula utk mengisi pengkalan2 tersebut dgn kapal2 ni. Utk udara kami pun cari barang bekas utk stop gap. 5gen fighter tak lama lagi dh nk matang. Pembelian baru mungkin tak berbaloi. Tp sume depend on bujet. Tp Fokus untuk mpa dulu

      Hapus
    6. Kita tidak terpatok pada kri rem class saja.. Tahun ini aja sdah ada pengadaan 4 lpd,panser angkut dan kabarnya lagi pengadaan lanjutan bmp3f yg katanya kasal harus terealisasikan 100% hingga 2019 jdi ya wajar jika tahun ini gk ada kn sdah giliran trahir

      Hapus
    7. Infrastruktur yg dibangun bukan hanya sekedar pangkalan dan mother base saja, merujuk pada KRI REM Indonesia perlu mempersiapkan Infrastruktur untuk 2 Modul yang belum dikuasai.
      Kita tahu PKR inj ada 6 modul dan baru 4 modul yg sdh dibuat didalam negeri dan yg 2 modul kita masih perlu belajar ToT.
      Kapal PKR yg ketiga targetnya seluruh modul sdh dibina di PT. Pal surabaya.
      😎

      Hapus
  7. Antek Barat@ dr bau2 Amis'y sih, kya'y ane knl ame ni gaya bahasa yg angkuh. Ente Baskoro y. tukang bully d Warung sebelah??

    BalasHapus
    Balasan
    1. Gw bukan baskoro..cuma ingetin aja..jgn rendahin keberhasilan negeri lain..kalau negeri sendiri banyak yg Mandek...

      Hapus
    2. Antek barat kyknya bau2 saracen. Die hard capres seumur hidup prabowo pendukung hti. Gimana mas idolamu nyalon lg 2019 ?

      Hapus
    3. Emg ane akuin rezim sekarang kurang greget masalah pengadaan alutsista. Tp cba anda ambil dr sisi lain. Pembangunan pangkalan dmna2.. rezim skrg lbh fokus k infastruktur.. mungkin rezim berikut2'y tinggal ngisi alutsista. Dmna2 org butuh rumah dlu. Sblm isi prabotan..

      Hapus
    4. Nahh itu salah satu pointnya. Harus diakui sepanjang saya membaca berita2 militer Indonesia rasanya sejak rezim yg skrg ini berkuasa hampir setiap bulan ada berita pangkalan udara, dermaga, markas2 baru yg dibuat. Andai kita gak buat semua ini.. dan pasti nilainya Milyaran atau Trilyunan mungkin ? Bisa jadi kita akusisi banyak alutsista baru.
      Liat case pangkalan kapal selam yg dibuat dulu sebelum nagapasa dateng atau lanud iswahyudi yg skrg bikin hanggar2 baru untuk menyambut sukhoi baru.

      Intinya kemajuan militer gak bisa hanya dilihat dari banyak2an alutsista yg dibeli tapi banyaknya progress pembangunan pangakalan2 baru harusnya juga bisa menjadi credit point dalam metodologi pembangunan kekuatan militer suatu negara.

      Imho.🙏

      Hapus
    5. Kita tidak terpatok pada kri rem class saja.. Tahun ini aja sdah ada pengadaan 4 lpd,panser angkut dan kabarnya lagi pengadaan lanjutan bmp3f yg katanya kasal harus terealisasikan 100% hingga 2019 jdi ya wajar jika tahun ini gk ada kn sdah giliran yg lain

      Hapus
    6. Infrastruktur yg dibangun bukan hanya sekedar pangkalan dan mother base saja, merujuk pada KRI REM Indonesia perlu mempersiapkan Infrastruktur untuk 2 Modul yang belum dikuasai.
      Kita tahu PKR inj ada 6 modul dan baru 4 modul yg sdh dibuat didalam negeri dan yg 2 modul kita masih perlu belajar ToT.
      Kapal PKR yg ketiga targetnya seluruh modul sdh dibina di PT. Pal surabaya. Sabar yaa...
      😎

      Hapus
  8. He,he..ngk mau ngakuin kenyataan kalau Dephan Pemerintahan skrg isinya pencitraan..proyek2 yg ada cuma bisa ngelanjutin proyek2 pemerintahan terdahulu...terus nuduh yg nunjukin kenyataan sebagai antek prabowo ?

    Weleh2..ini cobtoh Jokowow die hard yg udah ketutup pencitraan..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kita tidak terpatok pada kri rem class saja.. Tahun ini aja sdah ada pengadaan 4 lpd,panser angkut dan kabarnya lagi pengadaan lanjutan bmp3f yg katanya kasal harus terealisasikan 100% hingga 2019 jdi ya wajar jika tahun ini gk ada kn sdah giliran yg lain

      Hapus
  9. Dinamis banget ya nih blog..

    Hihihi...like-it.

    BalasHapus
    Balasan
    1. He,he..habis katanya kabinet kerja..motonya 'kerja,kerja,kerja'..lah Menhan yg pencitraan aja kerjanya..dipertahanin melulu..

      Makanya kerja dong..he,he

      Hapus
    2. Gini mas... pemerintah punya opsi untuk memilih memperkuat infrastruktur ekonomi atau pertahanan atau keseimbangan antara keduanya. Jika rezim yg skrg lebih memilih boost infrastruktur pasti aspek pertahanan kena imbasnya. Bila pertahanan digiatkan misal dibuat 1.2 persen GDP dari awal rezim dulu yg gak bergerak dikisaran 0.8 - 0.9 sampe sekarang pasti akan berimbas ke infrastuktur. Bagaimanapun penguatan ekonomi lebih utama dari pertahanan untuk saat ini. Ada pepatah "Perut Lapar lebih berbahaya bagi kelangsungan negara ketimbang perut yg sudah dicukupi"

      Tinggal dibandingkan saja mas.. rezim dahulu selama 10 thn infrastrukturnya dicompare dgn rezim skrg 4 thn banyak mana ? Kalau infrastuktur rendah idealnya pembelian alutsista naik.

      Dan jangan lupa... pembelian leopard dan apache plus f16 blok 52 adalah buah rezim lama.. dan sialnya yg kena tugas mbayar rezim yg sekarang 😀

      Jadi bukan masalah pencitraan tapi kembali kepada strategi pemerintah selain tantangan makin berat juga kewajiban membayar tagihan alutsista tahun2 sebelumnya. Imho

      Hapus
    3. Mas super,

      Kok sial sih..? Itu bagian konsep MEF yg ada UU nya lho.

      Kalo dianggap sial, apakah pengadaan itu kurang tepat..?
      Hweihihi..

      Emang US mau ya, rung dibayar barangnya deliver disik?

      Soale ane pernah dapat info tuh barang dah dibayar.
      Ya ga tau lagi kalo infonya salah, ane ga ikutan transaksi siih...

      Hwekekekek... :D

      Hapus
    4. Gini lho..tdk ada pemerintahan di negeri ini yg bisa bikin anggaran pertahanan diatas 1% GDP..kecuali Soekarno..dan itu juga terkait proyek mercu-suar dia..

      Rejim sebelumnya mentingin dana untuk kestabilan sistem makro ekonomi..yg Rejim skrg mentingin dana untuk infrastruktur fisik..itu punya plus-minus masing2..

      Tapi krn ini blok pertahanan..pencitraan yg gw msjsud adalah pencitraan pembangunan pertahanan..ini terkait antara kemsmpusn planning dan execution project..

      Lah kalu cums jadi juru bayar proyek2 yg planning dan executionnya dilakukan rejim sebelumnya..untuk apa ada kabinet ? Cukup birokrat yg ada untuk jadi juru bayar dan terima barang..

      Yg sulit itu adalah planning mau ngadain barang aoa..cari speks yg cicok..neho dg kontraktor/supplier..tentukan jadwak kedatangan barang dan jadwak produksi/upgrade..
      Kerjaan yg ginian yg justru bertele-tele dan mandek di sektor pertahanan rejim skrg.

      Lah kalu tinggal jadi juru bayar dan terima barang..terus akuin itu sebagai hasil kerjaannya..itu yg namanya pencitraan bro..

      Hapus
    5. Kalo tugas bayar yg dimaksud adalah bayar maintenance ya otomatis laaah...

      Selama tuh barang jek dipake 10 rejim kedepan, ya bayarono..

      Hwehehehe...

      Btw,
      Konsep pengadaan Apache sampai akhir MEF 40 unit lho..
      Jadi kenyataan or not, itu soal lain, yg jelas AD dah omong butuh segitu..

      Uhuuiiiyy.... :D

      Hapus
    6. Makane gw bilang..justru kerjaan yg sulit..itu yg mandek sama pembangunan pertahanan..sial bayar order..soal bayar maintenance..itu kerjaan rutin..yg sulit itu yg pkanning dn execution project yg gw tulis diatas..

      Hapus
    7. '15 to 5' TLDM ane akui konsep yg bagus.

      Ane berharap tiap matra di TNI punya konsep yang visinya jauh kedepan.
      Jadi pengadaan bisa terencana, fokus, konsisten & sesuai konsep pertahanan negara.

      Hihihi...omongan ane, kecap banget ya..? Maap, itu efek aibon yg dikasih mas Super.

      :D

      Hapus
    8. Inti postingan mas A.B ane nangkep kok....hwihihi.. :D

      Hapus
    9. Hehehehe...

      Mungkin MEF2 direalisasikan saat mendekati akhir periode rezim yg skrg mas.. mirip MEF1 deal di rezim lama datang di rezim selanjutnya saat yg sama ada MEF2. Coba kita tunggu 2018 ini, kalau ada deal di MEF2 maka yg kebagian mbayar rezim setelah MEF2 yg kebetulan juga harus implementasi MEF3 sekaligus hehehehe 😊

      @PS ada nih aaiboon rasa strawberry, mau saya kirimin gak biar makin gacor komennya ? 😅😅😅😅😅

      Hapus
    10. Kiriiim oom..
      Asal bukan rasa kopi jesicca aja laaah..

      Hwuahahahaha... :D

      Hapus
    11. Antek barat@ coba anda lihat pembelanjaan alutsista dari awal 2015 sampai skrg..
      Dan coba juga anda lihat proses pembangunan di nkri.jalan ,infratruktur..
      Apakah sama2 jalan..?
      He klo tdak ada yg d beli saya memaklumkan komentar anda

      Hapus
    12. https://www.defensenews.com/land/2017/11/01/indonesia-strikes-77m-deal-for-air-defense-system-by-norways-kongsberg/

      Kurang tahu apakah salah satu item diatas bagian rezim lama atau sekarang ? MEF 1 atau 2 ?

      Hapus
    13. Kabar rudal nasam sdah tercium sejak 2013 namun kabarnya singpasiur kaya pembelian su35

      Hapus
    14. Kabar rudal nasam sdah tercium sejak 2013 namun kabarnya singpasiur kaya pembelian su35

      Hapus
    15. @pedang setan, lue ngerti nggak sih maksud dan tujuan 15 to 5?????
      Maksudnya di kurangi supaya lebih efisien dan itu memang cocok dengan keadaan Malaysia yang lagi susah ekonomi karena tujuannya untuk penghematan.
      Dan jelas tidak cocok dengan Indonesia yang lagi membangun kekuatan dan kemandirian. Sebagai bukti Indonesia membeli peralatan tempur dari berbagai negara yang jelas beda sistem. Kalau ditinjau dari segi biaya perawatan, maintenance etc jelas boros dengan cara begitu tapi kita lakukan dengan tujuan agar tak bergantung pada satu negara saja.

      Hapus
  10. Lihat desain Damen yg MRSS cakep banget.. terlihat lebih modern karena konsepnya depannya lebih miring streamline bergaya kekinian.

    Next MRSS PAL mungkin bisa bikin model streamline spt ini.

    Kalau dari segi teknologi dan konsep kapal Damen pilihan yg mantap bagi Malaysia... tapi feeling saya dari segi harga bakalan jadi point yg berat.. MRSS PAL punya kans lebih besar apalagi akan ada kerjama sama alih teknologi kepada Naval Boustead Malaysia.

    Cmiiw and Imho

    BalasHapus
  11. koment yang lepas gue lihat ciws ngak di istall sama kapal al ini.
    maka ngak ada hebat ama kapal ini

    BalasHapus
    Balasan
    1. CIWS tak de lah di pasang pada LCS nih,cuma canon 57 mm sahaje yg di pasang selain SSM missile,tak menggerunkanlah gowind dgn budget US$ 425 million tak de CIWS,yg ada cuma SSM,ASM missile dan canon 57 mm di haluan,mahal sangatlah

      Hapus
    2. 2 x MSI 30mm nga bisa di cop CIWS????

      Hapus
    3. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    4. Meriam bofor 57mm mk3 juga bisa berfungsi Jadi CIWS

      Hapus
    5. bro canon 57mm tu juga adalah juga boleh digunakan sebagai ciws.. boleh rujuk youtube utk tgk video2 yang mereka tangkis misil guna meriam ni... kapal ini juga dilengakapi dengan sistem peperangan elektronik...

      Hapus
    6. Benar kata Mat Rempit. Mana mampu menandingi PKR dengan keupayaan CIWS wlaupun CIWS gak di install.

      Hapus
    7. Efek gentar kepada musuh hanya ada pada kapal perang yang punya CIWS walaupun SSM & ASM tdak jelas. Yang penting, CIWS. Good point Mat rempit.

      Hapus
    8. aiyaa... @Dein ,@nhadri nash....
      jaangan begitu....
      lcs n masih kalah la
      hisshh...x faham lagi?

      Hapus
    9. Ingat teman-teman semua. Yang penting CIWS. Kemampuan sesebuah kapal perang untuk efek menggerunkan diukur dengan pengadaan CIWS.

      CIWS strong.

      Hapus
    10. tak perlulah komen panjang2 pada saya kedua kapal ada kekuatan masing2 Gowind hebat dan PKR pun hebat... tu je

      Hapus
    11. Iqram@ bila ditengok kos gowind sampe dari awal di bina sampe dgn weapon yg di install dgn weapon biasa2 sahaje nampak kos gowind ini sangat mahal

      Mirul@ bkn cem tu lah,kl ditengok kos pembinaan gowind US$ 425 million dan tak de CIWS nampak sekali kos gowind ini mahal sangat tak sebanding kos yg mahal dgn weapon yg cuma biasa2 sahaje

      Hapus
    12. @Iqram,
      Betul. Dan komen yang bijak adalah yang tidak merendahkan orang lain (dan diri sendiri).

      Hapus
    13. Kos ToT + senjata + modified design + etc.yang membuatkan projek ini mahal. Sekiranya hanya pembuatan kapal dan tanpa senjata, kos tidaklah setinggi ini.

      Untuk second batch, kos yang diperlukan tidak setinggi sekarang sekiranya design + senjata tidak diubah.

      Tetapi untuk second batch, ada cakap2 TLDM mahukn saiz yang lebih besar.

      Hapus
    14. biasa2? 8 Naval Strike Missile biasa2? 16 VLS biasa2? Bofors 57mm Mark 3 (stealth cupola) biasa2? hanya disebabkan tiada CIWS dikategorikan biasa2?mudahnya meremehkan orang..

      Hapus
    15. Buat apa merendahkan orang lain sedangkan doktrin pertahanan serta pengadaan aset setiap negara itu berbeza.

      Hapus
    16. Bro Shafiq

      Mungkin pada Mat Rempit itu biasa.

      Hapus
    17. emmm aq kena silent and invisible sekejap...
      so hand over dekat professional .

      Hapus
    18. Ak pn x professsional tapi kalau membaca fakta yang betul buat kita berisi dengan ilmu. Banyak sumber kat luar sana.

      Follow MMP bro..

      Hapus
    19. Shafiq@ walaupun NSM tuh katanya halimun tapi ia masuk missile subsonik tak supersonik,dan NSMpun masih tahap uji dan belom battle proven beza dgn Exocet yg telah battle proven example di perang malvinas missile exocet argentina dapat tenggelamkan kapal destroyer british,pada perang iraq-iran,kapal iraq dapat tenggelamkan kapal iran dgn memakai missile exocet

      Aneh sahaje rasanya kapal mahal tapi tak tak de perlindungan yg menggerunkan,bofors 57 mm tak akan sepenuhnya berkuasa nak hadapi missile yg datang dari udara dan missile permukaan laut dgn firing rate 200 munition perminute bofors 57 mm tak akan boleh halau missile yg berkecepatan tinggi ,kapal kecik indonesia seperti KCR 40 dan KCR 60pun telah guna CIWS

      Hapus
    20. Lebih baik 16 unit mica d bandingkan 12 saja pada pkr. Ada 4 sisa mica itu lebih baik dari 1 ciws yg di bawa oleh 1 kpl perang..

      Hapus
    21. Bro kita bina kapal.bukan utk bersaing dgn indonesia... tapi bab ciws tu kira menarik juga sebab keupayaan sebuah kapal dan kecanggihan diukur pada adanya ciws ye... dan jika kapal itu tiada ciws dikira kalah terus... ermmm ... kapal ni juga ada keupayaan peperangan 4d udara. Permukaan. Bawah laut dan peperangan elektronik...

      Hapus
    22. Saya pun ucap tahniah juga pada tentera laut indonesia kerana kapal kapal mereka cukup berupaya setelah dilengkapi ciws... lepas ni kita tak perlu gaduh2 lagi dah sebab navy jiran kita cukup kuat dgn adanya ciws ni...

      Hapus
    23. NSM berada di tahap operasional oleh penggunanya, bukan lagi tahap uji. Kalau di tahap uji, Kongsberg tidak akan memasukkan ke dalam pasaran.

      Kelajuan NSM sama seperti EXOCET iaitu high subsonic dan benar,ianya tidak memiliki kelajuan supersonic.

      Benar, NSM belum lagi battle proven kerana ianya masih baru dan tiada peperangan melibatkan NSM. Tetapi NSM merupakan hasil pengembangan daripada misil Penguin dimana Penguin telah perolehi kematangan teknologi sejak dari 1972.

      Peranan VL Mica & Bofor 57mm dilihat sudah mampu melindungi Gowind. Ciws boleh dianggap sebagai optional pada masa hadapan.

      Wajar buat Kcr60 memiliki Ciws kerana kapal itu tidak mempunyai ASM.

      Hapus
    24. Gowind tldm itu lebih ke ASW. Itu sbb Ada dua sonar di pasang. Mounted sonar Dan depth sonar. Tapi tdk juga membiarkan sistem pertahanan udaranya Kosong. 16 mica + 2 unit 30mm Canon Dan 57mm mk3 sudah cukup. Meriam bofor 57mm mk3 boleh jadi CIWS dgn mengunakan 3P amunition.

      Hapus
    25. Maaf...Surface To Air missile

      Hapus
    26. Ciws Type 730 adalah yg terbaik.. insyallah malaysia juga akan memasang ciws jenis ni dan tidak akan mengunakan ciws buatan buatan russia atau usa (kalau kerajaan berminat dgn ciws pada masa hadapan)

      Hapus
  12. sekadar berkongsi maklumat.... MAJLIS PELETAKAN LUNAS KAPAL PERONDA LUAR PANTAI (OFFSHORE PATROL VESSEL - OPV) MARITIM MALAYSIA..

    satu lagi berita gembira...

    BalasHapus
  13. PEMBINAAN TIGA KAPAL PERONDA LUAR PANTAI (OFFSHORE PATROL VESSEL – OPV) BERMULA; BUKTI MARITIM MALAYSIA SERIUS

    KLANG, 20 DISEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) hari ini secara rasminya melancarkan Projek Pembinaan Tiga Kapal Peronda Luar Pantai (Offshore Patrol Vessel – OPV) Maritim Malaysia dengan mengadakan Majlis Peletakan Lunas Kapal (Keel Laying) di Limbungan THHE Destini Sdn Bhd, Pulau Indah, Pelabuhan Klang.

    Majlis Peletakan Lunas Kapal ini telah dirasmikan sendiri oleh Ketua Pengarah Maritim Malaysia, Yang Berbahagia Laksamana Maritim Dato’ Sri Zulkifili bin Abu Bakar bersama Pengerusi Destini Berhad, Yang Berbahagia Tan Sri Dato’ Sri Rodzali bin Daud dan Ketua Pegawai Eksekutif TH Heavy Engineering Berhad (THHE) Suhaimi bin Badrul Jamil.

    Majlis Keel Laying bagi projek pembinaan OPV ini merupakan tradisi yang signifikan dalam kemajuan projek pembinaan kapal pertama OPV Maritim Malaysia dan ia adalah simbolik kepada proses permulaan pembinaan sesebuah kapal. Keel Laying ini akan di mulakan dengan blok 400A iaitu sebahagian daripada bahagian hadapan kapal (bow section) dengan anggaran berat 40 tan.

    Dalam ucapan perasmian Ketua Pengarah Maritim Malaysia, Laksamana Maritim Dato’ Sri Zulkifili bin Abu Bakar berkata, Majlis Peletakan Lunas Kapal (Keel Laying) ini merupakan satu kejayaan yang membanggakan bagi Maritim Malaysia, kerana pembinaan kapal ini adalah hasil daripada kepakaran anak tempatan sepenuhnya serta merupakan kapal OPV yang pertama dibina khusus untuk Maritim Malaysia bagi membantu dari aspek operasi dan penguatkuasaan undang-undang maritim negara.

    “Projek pembinaan kapal OPV ini juga merupakan kesinambungan daripada pengumuman peruntukan sebanyak RM 740 juta yang dibuat oleh Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak semasa Majlis Penamaan KM Bagan Datuk pada Mac 2017 lalu. Ini secara langsung membuktikan bahawa Kerajaan menerusi Maritim Malaysia amat komited dan serius dalam usaha-usaha yang berterusan dalam meningkatkan aspek keselamatan dan kedaulatan perairan negara daripada ancaman yang semakin kompleks.”

    OPV terbaharu Maritim Malaysia ini mempunyai ukuran 83 meter panjang dan 13.7 meter lebar. Ianya berkeupayaan melaksanakan operasi dan rondaan di laut dalam tempoh maksimum 21 hari tanpa ulang bekal. Ia mampu melakukan pengawasan jarak jauh sehingga ke kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) dan kawasan-kawasan di luar jangkauan kapal-kapal kecil. OPV yang turut dilengkapi dengan unmanned aerial vehicle (UAV) dan meriam 30mm Smash Aselsan ini mampu bergerak dengan kelajuan 21 knot dengan dilengkapi tapak pendaratan helikopter serta mempunyai bot jenis rigid hull inflatable boat - RHIB dan Fast Interceptor Craft. OPV ini juga didatangkan bersama radar X dan S band bagi memastikan rondaan mampu bergerak secara meluas, serta boleh menempatkan 70 orang anak kapal dan 20 penumpang dalam satu-satu masa bagi melaksanakan operasi di laut. Ia juga mempunyai kemudahan bilik rawatan dan bilik tahanan. Pembinaan OPV yang pertama ini dijangkakan siap dibina sepenuhnya pada Februari 2020.

    https://www.facebook.com/maritimmalaysia/posts/1528937070531536

    BalasHapus
  14. LIPUTAN LINTAS LANGSUNG N1 RTM SEMPENA MAJLIS PELETAKAN LUNAS KAPAL (OFFSHORE PATROL VESSEL - OPV) MARITIM MALAYSIA

    https://www.youtube.com/watch?v=X3ZFOauK52Y&feature=youtu.be

    BalasHapus
    Balasan
    1. Semoga on schedule Pak Cik.

      Ini yang kerja sama dengan Lursen ya?

      Hapus
    2. ya semoga lancar Bro pedang ia dari Damen OPV 1800.

      Hapus
    3. http://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2017/lima-2017-show-daily-news/5013-lima-2017-destini-damen-showcasing-the-future-opv-of-the-malaysian-coast-guard-mmea.html

      Hapus
    4. LIMA 2017: MMEA unveils design of new helicopter-capable OPV platform

      http://www.janes.com/article/68919/lima-2017-mmea-unveils-design-of-new-helicopter-capable-opv-platform

      Hapus