12 Agustus 2017

Malaysia Denies Offer for Chinese Rocket Launchers, Radar

12 Agustus 2017


AR3 multiple launch rocket system (photo : Sina)

KUALA LUMPUR: Malaysia’s armed forces said on Thursday they had received no offer from China to buy advanced rocket launchers and a radar system to be based at the southern tip of the Southeast Asian country, rebutting media reports.

The denial followed reports that a Chinese delegation visiting Malaysia this week had proposed basing the military equipment in Johor.

Quoting an unidentified source, The Malaysian Insight news portal said the delegation made the offer on Wednesday, following the launch of a US$13 billion (RM55.7 billion) rail project being built by China.

A Malaysia military spokesman said no such proposal had been received, however.

“As far as the armed forces are concerned, there has been no such proposal,” a spokesman for the Malaysian Armed Forces told Reuters by telephone.

According to the report, up to 12 units of the AR3 multiple-launch artillery rocket system (MLRS) were on offer in a purchase programme with a loan period of 50 years.

The size of the loan or the cost of the ordnance was not disclosed. The type of radar system was also not disclosed.

Singapore’s Straits Times also reported the offer, quoting a senior Malaysian government source on Thursday as saying it was “lightly touched on” during talks between Malaysian Prime Minister Najib Razak and Chinese State Councillor Wang Yong at the ground-breaking ceremony for the rail project.

The Straits Times said a firm decision on the proposal would only be made during a visit planned by Chinese President Xi Jinping to Malaysia later this year.

“This is the first time I’m hearing it,” Mohammad Irwan Serigar Abdullah, Malaysia’s treasury secretary-general, said, when asked by Reuters about the Chinese proposal.

China’s foreign ministry referred questions to the defence ministry. The defence ministry declined comment, saying weapons exports were not part of its remit.

The AR3 artillery rocket system was built by China specifically for export. It first came into use in 2011 and is regarded as one of the most powerful MLRS units available.

Malaysia signed a deal to buy four littoral mission ships from China last year.

(Malaysia Today)

32 komentar:

  1. Yaaaaah....Ndak jadi? Ato di rahasiakan..? Atau malu malu ngarep?

    BalasHapus
  2. tak lar....duit tu ade....cuma jangan sampai jiran terjeles...project senyap jer...nanti masuk bukit gunung ledang rahasia

    BalasHapus
  3. Ajaklah pak Mohammad Irwan Serigar Abdullah tu gabung di mari, agar update berita terkini dari rekan sebangsanya yang hebat bercakap.

    BalasHapus
    Balasan
    1. buahahaha..terkini apanya bro..sudah 12 august..

      Hapus
  4. Balasan
    1. Sssst.....1mdb nya Buat pilihan raya ntar...

      Hapus
  5. ini cerita senantron.. mana mampu malaysia beli... tahap nya malaysia adalah 10 dari belakang... malah juka dikira sama Timor Timur setara.. ngak hebat malahan jauh sekali untuk sampai tahao MENDUNIA®.. ini cerita lucu sekadar hiburan sahaja...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sebegitu putus asa kah engkau wahai Ari Malon..Haha, banggalah sedikit sebagai Malaysia hehehe...

      Hapus
  6. aku bangga dengan negara aku MALAYSIA.. aku tahu di mana keupayaan dan kedudukan negara aku MALAYSIA..apa yg aku tulis di sini hanyalah ukuran & pandangan aku jika mahu dibandingkan dengan tetangga yg tahap nya MENDYNIA®. bagi aku sebaiknya MALAYSIA sentiasa dilihat merendah diri bila bicara disini..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    2. ya semangat... ini kita belajar sama tetangga yang tahapnya MENDUNIA®.. lihat kalau tenteranya nyanyi semangat...malaysia juga ikut sama nyanyi semangat.. bilang apa sahaja... bukan tahapnya malaysia mahu atasi tetangga yang tahapnya MENDUNIA®

      Hapus
    3. So sad Untuk teman teman kau yg sok jaguh Ari...Jangan putus asya teman...Tetap pede dan lebay seperti teman mu anak perek..๐Ÿ˜Š

      Hapus
  7. itu tanggapan tetangga.. kerana mereka tahu keupayaan mereka MENDUNIA®.. kerana itu mereka cuba mencari saingan yang setara... katanya gak enak kalau sorang-sorang MENDUNIA.. tetapi malaysia bukan tahap itu... sepatutnya tetangga tahapnya sama amerika atau setidaknya Singapura...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Aamiin....Saya bingung SM teman teman Dr Malay...Kmrin betapa lebay nya...Sekarang betapa putus asanya...Biasa aja keleeessss...Santai wae...nyebelin

      Hapus
    2. Bukan putus asa bro..kami baru jer sedar bro..semangat mendunia® indonesia® itu tak terkalahkan...

      Hapus
    3. Biasa aje bro...Jangan lupa pilih Najib yaa....

      Hapus
    4. saya belum pernah register pemilih bro..ikut pemilu® jauh sekali..

      mungkin kedepan siapa tau..soalnya ada saudara saya yg lagi di posisi pemerintah malaysia..rendah sedikitlah dari najib...

      Hapus
    5. Saya doakan jadi Mo1 bro ya..

      Hapus
    6. Saya doakan jadi Mo1 bro ya..

      Hapus
    7. matur® nuwun® doa nya... buahahahhahahahahhahahaha

      Hapus
  8. Rasanya malaysia bukanla bodoh nak beli aset camtu dgn bayaran selama 50 tahun.. tak pasal2 jadi org suruhan china nanti...tapi kalau indonesia berminat boleh la tanya china lepas tu letak kat pulau batam...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bodoh lah kalo begitu..Korang kan punya astros MK 5... Indonesia astros juga...La itu yg bilang juga media Korang sendiri...Gmn sih hahaha

      Hapus
  9. apala hutang...hutang cam nie.....malaysie ada simpanan emas kat bukit gunung ledang....bayar cash lar

    BalasHapus
  10. malaysia beli..ikut kemampuan.. guna duit sendiri sebab kami tahu kemampuan kami adalah biasa-biasa sahaja.. bukan tahap MENDUNIA® seperti tetangga. kami beli bukan dengan cara berhutang sana sini.. seperti kata orang Ipoh perak "biar miskin asal bergaya"... itu bukan cara kami...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Uda sadar sekarang? Ha? Hahahaha...

      Hapus
    2. kami tak bermimpi.. kami dari mula lagi b'pijak di bumi yang nyata.. sebab itu kami bukan dari kumpulan MENDUNIA®, bilang apa sahaja... pasti tahapnya MENDUNIA®..

      Hapus
    3. Arisan slalu cakap bullshit.. jangan lupa jaga tuh istana majikan biar dpt ๐ŸŒ...

      Hapus
    4. kami tidak punya majikan.. kami tahu tetangga yg tahapnya MENDUNIA® merdeka angkat senjata... tapi ada orang kata.. merayu sama JAPAN.. sebelom jumpa sama BELANDA..

      Hapus
    5. Tapi majikan indon banyak dimalaysia..keh keh keh.. baru ura ura nak beli mlrs semua dah kecoh..nampak sgt takde telur... indon indon

      Hapus
  11. knp mesti bilang sy bullshit.. saya bilang yang benar.. negara kami biasa-biasa sahaja semua nya tidak ada.. tahap kami amat jauh sekali dimana jika mahu di kira sama tetangga yang tahap nya MENDUNIA®...itu kenyataan...

    BalasHapus